نصب Mac OS X در کنار ویندوز 7 بر روی PC

سیستم عامل «مکینتاش» مخصوص نصب بر روی سیستم های اپل طراحی شده است. تمایل کاربران PC به نصب این سیستم عامل باعث شد تا گروه های مختلفی اقدام به دستکاری آن کنند تا نصب آن بر روی PC هم ممکن شود. در نتیجه برای هر نسخه از سیستم عامل مک چندین ویرایش دستکاری شده نظیر iPC، iATKOS، Kalyway و iDeneb و… وجود دارد.

از آنجایی که برخی از کاربران مایلند بر روی رایانه شخصی خود در کنار ویندوز 7، سیستم عامل مک را هم داشته باشند؛ در این بخش به آموزش این امر پرداخته می شود.

تذکر: آخرین نسخه سیستم عامل مک 10,8 مشهور به Mountain Lion می باشد. در این راهنما از نسخه 10.5.6 مشهور به Leopard استفاده شده است اما نسخه های جدیدتر هم به همین صورت نصب می شوند. پیشرفته‌ترین ویرایش این نسخه است که می‌توانید به آن دست یابید. توجه داشته باشید که این ویرایش از حجیم‌ترین پایگاه‌های اطلاعاتی سخت‌افزار پشتیبانی می‌کند. بعد از آن Kalyway، iDeneb و دیگران. مهمترین چیزی که باید پیش از هر چیز دیگر بررسی اش کنید؛ فهرست سازگاری سخت‌افزارهای‌تان در OSX86wiki است.

مراحل نصب Mac OS X:

1. دانلود مک

به یک وبسایت تورنت مراجعه کرده و از داخل آن یکی از نسخه های مک را دانلود کنید. همانطور که در تذکر بالا گفته شد در این راهنما از نسخه 10.5.6 استفاده شده اس. فایل ISOی دانلود شده را با استفاده از PowerISO، MagicISO یا هر نرم‌افزار رایت دیگری رایت کنید.

2. ایجاد یک پارتیشن برای مک

در ویندوز 7 یا ویستا یک پارتیشن با حداقل 8 گیگابایت فضا (اگر چه مقدار توصیه شده 15 گیگابایت است) از یکی از پارتیشن‌های موجود جدا کنید. نیازی به فرمت کردن این پارتیشن نیست. پس از آن که پارتیشن ایجاد شد، بر روی آن کلیک راست کرده و گزینه Mark Partition as Active را انتخاب کنید.

3. راه‌اندازی مجدد رایانه و قرار دادن DVDی Bootable آماده شده

پس از تنظیم BIOS برای بوت شدن رایانه از روی درایو DVD، در هنگام بوت، کلیدی را برای بوت کردن از روی DVD بفشارید.

4. آغاز نصب

اگر سیستم‌تان از نصب مک پشتیبانی کند، می‌بایست از روی DVD بوت شده و لوگوی اپل نمایش داده شود.

اگر سیستم‌تان بیش از 20 دقیقه بر روی لوگوی اپل مکث کرد، رایانه را از نو راه‌اندازی کرده و از تذکر زیر پیروی کنید.

تذکر: زمانی که شمارش معکوس را مشاهده کردید، کلید F8 را بفشارید و به این وسیله به گزینه‌های بیشتری دسترسی خواهید داشت. حالا v- را تایپ کرده و Enter کنید. این باعث می‌شود که هر خطایی که رخ می‌دهد را مشاهده کنید. در این صورت اگر صفحه‌ی‌تان بیش از 10 یا 15 دقیقه مکث کرد از خطوط انتهایی یادداشت‌برداری کرده و به امید این که راه‌حلی برای مشکل‌تان بیابید؛ در گوگل آن‌ها را جستجو کنید.

5. پیکره‌بندی نصب

پس از بوت، وارد رابط گرافیکی می‌شوید. از قسمت Utilities بر روی Disk Utility کلیک کنید.

اینجا، درایو مقصدی را که می‌خواهید سیستم‌عامل مک را نصب کنید انتخاب کنید. این درایو همان درایوی خواهد بود که در مرحله‌ی 2 ایجاد کردیم.

هم‌اکنون بر روی زبانه Erase در قاب سمت راست کلیک کنید و برای Format گزینه‌ی MAC OSX Journaled Extended را انتخاب کرده و بر روی دکمه Erase کلیک کنید. درایو انتخاب شده، پاکسازی و سپس Mount می‌شود. Disk Utility را بسته و شرایط استفاده را بپذیرید، سپس پارتیشنی که پاکسازی شد را انتخاب کنید.

6. سفارشی‌سازی نصب

مهمترین قسمت این مرحله می‌باشد. حالا، همه‌ی اجزایی را که از سخت‌افزارهای‌تان پشتیبانی می‌کنند؛ انتخاب کنید. بهتر است به صفحه‌ی http://wiki.osx86project.org/wiki/index.php/Main_Page مراجعه کنید و وارد بخش Hardware شده و نسخه (10.5.6) و نوع رایانه‌ی‌تان را (قابل حمل/رومیزی) را انتخاب کنید. این صفحه، سخت‌افزارهایی که کاربرهای دیگر، سازگاری آن‌ها با این نسخه را امتحان کرده‌اند؛ نشان می‌دهد.

اگر تردید دارید، می‌توانید انجمن Insanelymac.com را بررسی کنید.

نکته: برای اکثر سیستم‌های مبتنی بر Intel، هسته‌ی Vanilla بسیار نرم کار می‌کند (نیاز نیست که Kernel را تغییر دهید) و برای سیستم‌های AMD، هسته‌ی Voodoo را امتحان کنید. توصیه می‌شود که همه‌ی زبان‌های نالازم اضافی را حذف کنید چرا که حدود 2 گیگابایت فضا اشغال می‌کنند. همچنین، درایور‌های اضافی را هم اضافه نکنید (KEXT.) چرا که ممکن است باعث اختلال شود. به عنوان مثال، اگر بر روی لپ‌تاپ‌تان کارت گرافیکی NVIDIA geforce دارید، از قسمت Graphics می‌بایست NVDarwin را انتخاب کنید نه همه را.

در پایان بر روی OK کلیک کنید.

7. بررسی دیسک مقصد و نصب فایل‌های سیستمی

حالا DVDی‌تان از نظر پایداری بررسی شده و سپس عملیات نصب آغاز می‌شود. بسته به رایانه‌ی‌تان بیش از 20 دقیقه طول خواهد کشید. پس از اتمام نصب، رایانه از نو راه‌اندازی می‌شود. پس از راه‌اندازی مجدد DVDی نصب را خارج کنید.

در این زمان می‌بایست بتوانید به طور خودکار وارد مک شوید.

هر زمان که خواستید وارد ویندوز شوید کافیست لحظه‌ی بوت شدن رایانه، کلیدی را بفشارید، گزینه‌هایی را برای انتخاب دیسک بوت خواهید دید (اگر ویندوز 7 دارید، پارتیشنی به نام System Reserved خواهید داشت) که پارتیشنی است که برای بوت به ویندوز می‌بایست انتخاب کنید.

اگر برای بوت به ویندوز مشکل دارید، لطفا مرحله‌ی زیر را دنبال کنید.

8. تنظیم Boot Loader

می‌بایست ویندوز 7 یا ویستا را احیا کنیم. برای این منظور من بجای chameleon boot loader موجود در مک از Windows Boot Loader استفاده می‌کنم. این به شما کمک می‌کند که از تعمیر مجدد سیستم‌عامل مک زمانی که اقدام به نصب مجدد ویندوز در زمانی در آینده می‌کنید؛ بی‌نیاز شوید.

لوح ویندوز 7 یا ویستای‌تان را داخل دستگاه گذاشته، و از روی آن بوت کنید. زمانی که پنجره‌ی Install ظاهر شد، بر روی لینک Repair your computer کلیک کرده و وارد صفحه‌ی System Recovery Options شوید. از میان ابزارهای بازیابی، Command Prompt را انتخاب کنید و دستورات زیر را به ترتیب در آن وارد کرده و Enter کنید:

diskpart ابزار Diskpart را راه‌اندازی می‌کند

list disk هارد دیسک های موجود را نمایش می‌دهد.

select disk n بجای حرف n شماره‌ی دیسکی را وارد کنید که حاوی ویندوز است.

list partition پارتیشن‌های موجود بر روی دیسک انتخاب شده را نمایش می‌دهد.

select partition n بجای حرف n شماره پارتیشنی را وارد کنید که ویندوز در آن نصب شده است.

active آن پارتیشن را به عنوان Active تنظیم می‌کند.

exit پنجره‌ی Command Prompt را می‌بندد.

رایانه را از نو راه‌اندازی کنید.

حالا می‌بایست ویستا/ویندوز 7تان بوت شود، اگر نشد این را امتحان کنید:

با لوح نصب به Setup ویندوز بوت کنید. مجددا بر روی لینک Repair your Computer کلیک کرده و وارد صفحه‌ی System Recovery Options شوید. از میان ابزارهای موجود Startup Repair را انتخاب کنید. ویندوز شروع به تعمیر خودکار بوت می‌کند، سپس بر روی دکمه‌ی Fix and reboot کلیک کنید.

9. افزودن Mac به منوی بوت از داخل ویندوز

به صورت معمول وارد ویندوز شده و ابزار EasyBCD را دانلود کنید. آن را اجرا کنید و به گزینه‌ی Add/Remove entries مراجعه کرده بر روی Mac کلیک کنید.

از منوی بازشوی Type، گزینه‌ی Generic x86 Pc را انتخاب کرده و در کادر متنیِ زیرِ آن، یک نام به آن بدهید. این نام در صفحه‌ی بوت‌تان نمایش داده خواهد شد. بر روی Add Entry و سپس Save کلیک کنید.

رایانه‌ی‌تان را از نو راه‌اندازی کنید.

تذکر: در کنار این راهنما برای اطلاعات بیشتر و برطرف کردن مشکلات احتمالی می توانید به اینجا و اینجا مراجعه نموده و همچنین از کتاب «نحوه ساخت سیستم عامل هکینتاش» استفاده نمایید.

منبع:

www.geeknizer.com

بیان دیدگاه